China hits back at UK; bans BBC World News in response to crackdown on mouthpiece CGTN – Republic TV


In a diplomatic fight with Britain after British regulators revoked the license of state-owned Chinese broadcaster CGTN, China has now banned the BBC World News television channel on Friday. China’s television and radio regulator has announced that the British news channel has been banned for ‘seriously violating its guidelines for reporting.’ The BBC said it was «disappointed» by China’s decision to ban it. 

The Chinese regulator, NRTA, said that BBC World News was found to have seriously violated regulations on radio and television management and on overseas satellite television channel management in its China-related reports. «As the channel fails to meet the requirements to broadcast in China as an overseas channel, BBC World News is not allowed to continue its service within Chinese territory,» the NRTA statement said. It also said that the BBC’s application to air for another year would not be accepted. 

Britain’s Foreign Secretary Dominic Raab said in a statement, «China’s decision to ban BBC World News in mainland China is an unacceptable curtailing of media freedom.» China has some of the most severe restrictions on media and internet freedoms across the globe and this latest step will only damage China’s reputation in the eyes of the world,» he said.

READ | UK Regulator revokes License Of Chinese State-owned Broadcaster CGTN Citing CCP Links

READ | China Refused To Give Raw Data On Initial COVID-19 Cases In Wuhan: Report

UK Regulator revokes China’s CGTN

This comes after UK regulator Ofcom had stripped China’s state TV channel of its national broadcasting license after an investigation cited lack of editorial control and links to China’s ruling Communist Party. China Global Television Network (CGTN) is an international English-language satellite news channel controlled by the state. «Our investigation concluded that Star China Media Limited (SCML), the license-holder for the CGTN service, did not have editorial responsibility for CGTN’s output. As such, SCML does not meet the legal requirement of having control over the licensed service, and so is not a lawful broadcast licensee,» UK’s media watchdog Ofcom had said in a statement. 

READ | China Suspends British Broadcaster’s Services In Tit-for-tat Move After UK License Blow

READ | US Welcomes Indo-China disengagement; Senator Heartened By India Defending Sovereignty

(With Agency Inputs) 

Dejar respuesta

Please enter your comment!
Please enter your name here